در این مقاله خلاصه ای از آمار و ارقام مرتبط با تغییرات مشاغل تا سال 2030 بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2025 جمع آوری شده که آگاهی از این ارقام ضروریست. با هم نگاهی به این داده ها بندازیم.
پنج محرک اصلی بازار کار
1. تغییر فناوری (Technological change): این محرک به تغییراتی اشاره میکند که در نتیجهی پیشرفتهای فناوری و نوآوریها در صنعت و کسبوکار ایجاد میشود.
2. گذار سبز (Green transition): این محرک به اقدامات زیستمحیطی و تغییر به فناوریها و انرژیهای تجدیدپذیر اشاره دارد
3. تغییرهای جمعیتی (Demographic shifts): این محرک به تغییرات جمعیتی مانند افزایش میانگین سنی، کاهش سهم نسلهای جوان، یا تغییرات در تنوع جمعیتی اشاره میکند.
4. تقسیمبندی جغرافیای اقتصادی (Geoeconomic fragmentation): این محرک به تجزیهی بازارهای جهانی و کاهش تعاملات بینالمللی اشاره میکند.
5. عدم قطعیت اقتصادی (Economic uncertainty): این محرک به شرایطی اشاره میکند که پیشبینیپذیری اقتصادی کاهش یافته و ریسک تغییرات ناگهانی و ناشناخته اقتصادی افزایش مییابد.
روندهای دسترسی دیجیتال، هزینههای زندگی و گذار سبز درحال پیشبرد تحول کسبوکارها هستند.
درصد کارفرمایانی که انتظار دارند هر روند کلان (macrotrend) تا سال ۲۰۳۰ موجب تحول سازمان آنها شود.
| روند کلان (ترجمه فارسی) | درصد کارفرمایان |
گسترش دسترسی دیجیتال ۶۰٪
افزایش هزینه زندگی/ تورم ۵۰٪
افزایش تلاشها و سرمایهگذاریها برای کاهش انتشار کربن ۴۷٪
تمرکز بیشتر بر مسائل کارگری و اجتماعی ۴۶٪
کاهش سرعت رشد اقتصادی ۴۲٪
افزایش تلاشها و سرمایهگذاریها برای سازگاری با تغییرات اقلیمی ۴۱٪
پیری و کاهش جمعیت در سن کار ۴۰٪
افزایش تقابلها و شکافهای ژئوپلیتیک ۳۴٪
رشد جمعیت در سن کار ۲۴٪
افزایش محدودیتها در تجارت و سرمایهگذاری جهانی ۲۳٪
افزایش یارانههای دولتی و سیاستهای صنعتی ۲۱٪
مقررات ضدانحصار و رقابتی سختگیرانهتر ۱۷٪
روندهای هوش مصنوعی، رباتیک و فناوریهای انرژی در جهت پیشبرد تحول کسبوکار.
درصد کارفرمایان که انتظار دارند این فناوریها منجر به تحول سازمان آنها شوند.
- 86 درصد از کارفرمایان انتظار دارند فناوریهای هوش مصنوعی و پردازش اطلاعات (دادهبزرگ، VR، AR و غیره) منجر به تحول سازمانی شوند.
- ۵۸ درصد از کارفرمایان از رباتیک و سیستمهای خودکار انتظار تحول دارند.
- 41 درصد از کارفرمایان از تولید، ذخیره و توزیع انرژی انتظار تحول دارند.
- 30 درصد از کارفرمایان از مواد و کامپوزیتهای جدید انتظار تحول دارند.
- 20 درصد از کارفرمایان از تکنولوژیهای نیمرسانا و محاسباتی انتظار تحول دارند.
- 18 درصد از کارفرمایان از تکنولوژیهای حسگر، لیزر و نوری انتظار تحول دارند.
- 12 درصد از کارفرمایان از رمزنگاری کوانتومی انتظار تحول دارند.
- 11 درصد از کارفرمایان از فناوریهای زیستی و ژنتیک انتظار تحول دارند.
- 9 درصد از کارفرمایان از تکنولوژیهای ماهوارهای و فضا انتظار تحول دارند.
مشاغلی که بیشترین رشد را تجربه خواهند کرد.
1. کارگران کشاورزی و متخصصان کشاورزی
2. رانندگان کامیون و شاغلین در خدمات تحویل
3. توسعهدهندگان نرمافزار و اپلیکیشن
4. کارگران ساختمانی، نقاشها و سایر کارگران ماهر در صنعت ساختمان
5. فروشندگان خردهفروشی (کارمندان فروشگاهها)
6. کارگران صنایع فرآوری غذا و صنایع وابسته
7. رانندگان خودروهای شخصی و وسایل نقلیه سبک
8. متخصصان حوزهی سلامت و پزشکی
9. شاغلین در صنعت خدمات غذایی و نوشیدنی
10. مدیران کارخانه و عملیات (مدیریت تولید و عملیات)
11. متخصصان مددکاری و مشاورهی اجتماعی
12. مدیران پروژه
13. اساتید دانشگاه و مدرسین آموزش عالی
14. معلمان دورهی متوسطه
15. مراقبان و پرستاران شخصی (ارائهدهندگان خدمات مراقبت شخصی)
مشاغل که بیشترین کاهش را تجربه خواهند کرد.
1. صندوقداران و متصدیان صدور صورتحساب
2. کارمندان اداری و مدیران ارشد (اگر جز این مشاغل هستید شاید به این مقاله هم علاقمند باشید)
3. کارگران نظافتی و خدماتی
4. کارمندان ثبت موجودی کالا و انبارداری
5. کارگران صنعت چاپ و صنایع مرتبط
6. کارمندان حسابداری، دفترداری و حقوق و دستمزد
7. کارمندان حسابگر و محاسبهدان
8. کارمندان مسافرت و-Conductors
9. نگهبانان امنیتی
10. متصدیان بانکی و خدمات مرتبط
11. متصدیان ورود داده
12. کارشناسان اطلاعات و خدمات مشتری
13. طراحان گرافیک
14. مدیران خدمات کسبوکار و مدیریت
15. کارمندان تطبیق و تحقیقات

مهارتهای اساسی در سال ۲۰۲۵
1. thinking - تفکر
2. Resilience, flexibility and agility – تاب آوری، انعطافپذیری و چابکی
3. Leadership and social influence - رهبری و اثرگذاری اجتماعی
4. Creative thinking - تفکر خلاق
5. Motivation and self-awareness - انگیزه و خودآگاهی
6. Technological literacy – سواد فناوری
7. Empathy and active listening - همدردی و گوش کردن فعال
8. Curiosity and lifelong learning - کنجکاوی و یادگیری مستمر
9. Talent management – مدیریت استعداد
10. Service orientation and customer service – خدمت رسانی و توجه به مشتری

اگر به این مقاله علاقمند شدید میتونید گزارش رو از لینک زیردانلود کنید.
خلاصه گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2025 در خصوص مشاغل.pdf









